vrijdag 30 mei 2008

Algenaanslag

Algen zijn zeer geschikt om biologische diesel van te maken, aldus een nieuwsbericht uit Finland. De organismen leveren per hectare tien à vijftien keer meer olie dan palmen of koolzaad. Groot voordeel van algen is daarnaast dat ze zeer snel groeien. Ze verdubbelen zich minstens een keer per dag. Algen werken het broeikaseffect ook nog eens positief in de hand: als CO2 door algenbakken borrelt, groeien de algen nog sneller. Algen nemen bij hun groei namelijk veel broeikasgas CO2 op. Vierde voordeel is dat de teelt niet op landbouwgrond plaatsvindt, zodat de productie ervan niet ten koste gaat van voeding, zoals graan of maïs", zo zegt een Finse onderzoeker. Deze onderzoeker luistert naar een naam die in een roman over duurzaamheid symbolisch zou kunnen verwijzen naar de manier waarop we momenteel omgaan met energie en energiebronnen: dhr. Spilling. Deze Spilling vertelt geen fabeltjes. Natuurlijk is de productie nog te duur, maar dat geldt voor elk product dat nog middenin de Early Adopter fase zit en nog door de molen mag en moet van opname in een massaproductieproces, schaalvergroting en Operational Excellence. Feit is dat in februari van 2008 het eerste vliegtuig al op Schiphol is geland dat vloog op 20% biobrandstof, waarvan één van de grondstoffen kokosnotenolie was. Feit is ook dat luchtvaartmaatschappij KLM inmiddels een exclusief contract heeft gesloten met een Brabants bedrijfje om te kijken of het kerosine uit algendiesel kan maken. De toekomstige betekenis van algenaanslag zie ik al voor me: de algenaanslag staat voor de belastingaanslag die vliegtuigmaatschappijen jaarlijks krijgen over hun vluchten die niet hebben plaatsgehad met behulp van algendiesel of biobrandstof.

Guido van de Wiel

Bronnen:
http://www.nu.nl/news/1449409/91/Algen_zeer_geschikt_als_diesel.html

http://www.nu.nl/news/1449213/38/Eerste_biovlucht_landt_op_Schiphol_%28video%29.html

http://www.nu.nl/news/1581602/32/KLM_wil_vliegen_op_algen.html


(c) Guido van de Wiel

Geen opmerkingen: